De etablerte kjedene i sportsbransjen har utfordringer med store lagre, dårlig vinter og priskrig. I Karl Johans Gate 1 sitter det en nisjeaktør som vokser med rekordfart og har god lønnsomhet.
Omsetning på 150 millioner
Milrab.no startet som en leverandør av utstyr til spesialstyrker i Norge. Det finnes ikke en soldat i det norske Forsvaret som ikke har hørt om den prisbelønte nettbutikken. Bedriften ble startet tilbake i 2005. Etterhvert som årene gikk begynte nisjeaktøren å levere til relaterte yrker, som politi, brannvesen, ambulanse, vektere og andre. De siste årene har nettbutikken økt omsetningen med omtrent 50 prosent årlig og i 2019 endte omsetning på 150 millioner.
De seneste årene har Milrab satset hardt mot trening og friluftsliv, hvor kundene først og fremst kjennetegnes av å sette høye krav til utstyret sitt. Det er en lojal kundegruppe bestående av aktive trenings- og friluftsentusiaster.
Årets Nettbutikk i 2019
Mens mange store kjeder og nettaktører taper penger, sørger smart bruk av teknologi, lojale kunder og en sømløs kjøpsopplevelse for at bedriften klarer å opprettholde en god lønnsomhet – tross den sterke veksten. Det har resultert i 7 x Gasellepriser, finalist i Brings kåring av Årets Nettbutikk, før de ble stemt frem som Årets Nettbutikk 2019 av brukerne til Prisjakt.
Kompani Lauritzen
I 2020 fungerer nettbutikken som hovedsponsor for Dag Otto Lauritzen og Kristian Ødegaards nye storsatsning, Kompani Lauritzen, som gikk av stabelen på TV2 lørdag 7. mars. Markedssjefen i Milrab har følgende å si om sponsoravtalen:
– Vi synes det er kult å ha levert det meste av utstyr til Kompani Lauritzen. Det er ikke så ofte man ser nettbutikker blir med på ting som dette, så dette er vi stolte over å ha fått til.
I serien vil du kunne se et utvalg av sortimentet Milrab fører, da de har levert det aller meste av utstyr til serien.