XPLORA, Barnets første mobiltelefon

Skal barnet mitt få en mobiltelefon eller ikke?

 

Vi lever i en verden der stadig flere og yngre barn får sin første smarttelefon i tidlig alder.

Det er lett å forstå, da det er viktig for både barn og foreldre å kunne ringe hverandre ved behov. Og kommunikasjonsbehovet blir stadig større, når vi lever i en hektisk hverdag.

Dagene går med til å lage matpakker, levere i barnehagen/skolen, rekke jobben, servere middag, hjelpe til med lekser, kjøre til fotballtrening og alle andre oppgaver som må rekkes i løpet av dagen.  Hverdagen kan være hektisk, og oppgavene står gjerne i kø for småbarnsforeldre. Og etter hvert som barna blir større, krever det også sitt med oppfølging og logistikk.

Det er derfor så fantastisk å kunne ringe hverandre når det trengs.

 

XPLORA 4 kjøp her 

 

Men hvilke ulempene er det knyttet til at små barn får sin første mobiltelefon i tidlig alder?

 

  • Mobiler er enkelt å miste eller bli frastjålet

– Et barn med mobiltelefon er et lett offer i mange øyne. Vi må heller ikke glemme at det er et veldig stort ansvar for et barn å passe på en smarttelefon og risikoen for å miste den er stor.

  • Smarttelefoner er vanligvis veldig dyre.
  • Forskning viser at med en mobiltelefon påvirker konsentrasjonsevnen betydelig.
  • Internett og sosiale medier

– På sosiale medier og internett kan barnet veldig enkelt få tilgang til upassende innhold. Det er så mye informasjon, bilder, videoer og mennesker som kan påvirke barnet negativt.

  • Smarttelefoner er vanligvis ikke vanntette.
  • Alle kan kontakte barnet ditt og omvendt.

Det er uten tvil en del ulemper knyttet til at små barn får sin første mobiltelefon i tidlig alder. Disse ulempene ønsker vi å unngå.

 

Foto @elisabethask

XPLORA er festet trygt på armen, noe som minsker risikoen for tap.

Klokken vår kommer uten vanedannende apper som Facebook, Instagram eller Snapchat tilgjengelig med et tastetrykk. Uten tilgang til internett og sosiale medier begrenser vi også barnets tilgang til både upassende innhold eller kontakt med uvedkommende.

I foreldre-app´en definerer du enkelt hvem barnet ditt skal ha kontakt med, og får informasjon om hvor barnet befinner seg.

For at vår mobiltelefon ikke skal påvirke negativt barnets konsentrasjon på skole, har vi integrert skolemodus i alle våre XPLORA modeller. Skolemodus er en innstilling for faste av-/på tidspunkt som forhindrer barn i å bruke XPLORA utenfor de angitte tidspunktene. Da fungerer XPLORA utelukkende som en vanlig klokke og ingen andre funksjoner er tilgjengelige for barnet. Dette styrer foreldrene gjennom XPLORA foreldre-appen og er ikke mulig å styres av barnet selv. På den måten er ikke XPLORA noen form for forstyrrelse i klasserommet.

Foto @landlig_funkis

Her kan du lese mer og funksjoner på XPLORA 4:

 

 

 

 

 

 

XPLORA 4 kjøp her 

 

Telefonens funksjoner

  • Dekning – 2G, 3G og 4G på Telenors nett
  • 2MP kamera – lagring av bilder som kan deles på en sikker måte og mulighet for videoopptak
  • Kan motta telefonsamtaler fra inntil 20 forhåndsgodkjente kontakter
  • Kan ringe opp inntil 20 forhåndsgodkjente kontakter
  • Kan motta tekstmeldinger fra godkjente kontakter (som har installert XPLORA appen)
  • Kan sende og motta talemelding
  • Kan sende korte, forhåndsinstallerte meldinger (til kontakter som har installert XPLORA appen)
  • Skolemodus
  • GPS
  • Trygge soner: får varsling når klokken beveger seg inn i eller forlater en forhåndsdefinert sone
  • Touch screen i farger og mulighet for å endre bakgrunnsbilde
  • Tilpass ringetone, SMS-tone, varslingslyd
  • Oversiktlig app – App: ‘XPLORA 4 & GO’
  • Batteritid ca 60 timer standby
  • Tilfredsstiller GDPR kravene

App funksjoner

  • Telefonsamtaler
  • Talemeldinger og emoji kan sendes til XPLORA gjennom foreldre applikasjon
  • Trygge soner
  • GPS posisjon
  • Skolemodus
  • Kalender
  • Opptil 20 kontakter

Vi ønsker ikke å stoppe den teknologiske utviklingen. Den er uunngåelig og vi må alle lære å leve i en teknologisk og digital hverdag. Vi mener derimot at teknologi for barn må tilpasses barna og introduseres gradvis, slik at en teknologisk grunnmur og forståelse for teknologi kan dannes.