Toyota Sørvest er med i kampen mot plast i havet

Havet er fullt av plast.
I 2020 går TV-aksjonen til å fjerne plastforsøpling i havet

Hvert år havner over 8 millioner tonn plastsøppel i havet. Dette er en pågående katastrofe og en trussel mot dyrelivet i havområdene våre. I 2020 er TV – aksjonen til støtte for WWF i kampen mot plastforsøpling i havet. For folkene i Toyota Sørvest var det en enkel beslutning å bidra i kampen mot forurensningen.

Støtter arbeidet

For TV-aksjonen er det avgjørende å komme seg rundt i regionen og få møtt mennesker og skape engasjement.» Derfor kjører TV- aksjonen bil fra Toyota Sørvest. «I tillegg til å være en lokal sak som vi skal jobbe med her, så er dette en internasjonal greie. Miljøvern er ekstremt viktig for Toyota internasjonalt. Når det dukker opp en mulighet for å gjøre noe lokalt, var det åpenbart at den tradisjonsrike familiebedriften Toyota Sørvest måtte bidra. Oftedal legger til at TV-aksjonen er et utrolig flott varemerke som har veldig viktige saker. «Vi er stolte av å jobbe med de.»

Og Toyota – sjefen er klar på at selv om plast er et internasjonalt problem er det viktig å jobbe lokalt for at vi skal få best mulige løsninger.

Jan Trzos-Oftedal

Jan Trzos-Oftedal, 3. generasjons salgsleder i Toyota Sørvest

Vann som eneste utslipp

«Vi er åpne for det meste!» – utbryter han på spørsmål om flere miljøsatsinger fra Toyota, og etterlyser samtidig mer bidrag fra staten. «Ta det som går på hydrogen-bil. Her har Toyota vært i front i satsingen i mange år, men utbygging av infrastruktur tar voldsomt lang tid.» Han peker på at vi har hydrogenbiler som rett og slett slipper ut vann som eneste utslipp. Dette kommer til å bli stort men det er ikke fyllestasjoner rundt omkring i området enda. «Men jeg er helt sikker på at om 10 år så er det en helt vanlig greie.» – legger han til.

«Vi har et stort miljøengasjement utover det som går på bil» sier Oftedal og oppfordrer folk til å ta kontakt for å se om det er nye områder Toyota Sørvest kan bidra på. «Toyota var foregangsbedriften på miljøbil, den første Prius’en kom i 96. I tillegg har vi jo hybridene. Det er jo lenge før alle andre begynte å lukte på el-bil og lignende. Det er egentlig i de siste årene at el-bil har blitt et så stort diskusjonstema her», og peker på hvordan Norge skiller seg ut i Europa.

«Vi er åpne for det meste!»
– Oftedal på spørsmål om flere miljøsatsinger fra Toyota

Oftedal foran en Toyota Corolla Hybrid
Toyota er ledende på hybrid – teknologi

«Norge er nok sær-landet her, drar du ut i Europa så er det jo veldig lite elbiler. Så vi mener jo at vi har en ganske stor fot innenfor det som går på miljøengasjement med biler som passer verdensmarkedet. I Norge selger Toyota enda ikke elbiler, men det kommer sakte men sikkert når produktene er gode nok til å konkurrere mot konvensjonelle drivstoff på verdensbasis. Lexus leverer nå elbil og Toyota får sine første elbiler i start 2021. Alle ting som har med lokalområdet vårt syns vi er kjekt å kunne være med på, så vi må jo bare spille med åpne kort og se hva som passer.»

Her finner du hybridbilene til Toyota.

Lang historie i lokalmiljøet

Toyota Sørvest er en lokal familiebedrift, og for de som jobber her er dette en verdifull arv å ta med seg.

«Lokal tilhørighet er det viktigste for oss», sier  Jan Trzos-Oftedal. «Vi er en familiebedrift som strekker oss over 3 generasjoner her i området». Han synes det er spesielt stas at bedriften har beholdt den kulturen og de verdiene som følger med det å være en familiebedrift.

3 generasjoner i Toyota Sørvest. Fra venstre: Jan Oftedal, Jan Trzos-Oftedal og Ståle Oftedal.

 

«Det er grusomt viktig å bruke ressurser på å
holde lokalområdet aktivt og spennende»

– Jan Trzos-Oftedal

Et nylig eksempel er en organisasjon som heter Hjerte for Sandnes som har matlevering og deler ut klær. Her lånte Toyota bort en bil slik at de kunne hjelpe de som trengte det i lokalsamfunnet. Spesielt i disse Coronatider har mange vært mye hjemme og kanskje slitt med å gjøre det de trengte. «Hjerte for Sandnes fikk gjort jobben og  vi fikk vært med og bidratt. I tillegg er det jo bil som er vår styrke.»

«Vi har en haug med engasjementer – Stavanger Turistforening, hjertet av friluftsliv i området er vi samarbeidspartnere med. De har lånt 4 biler av oss. Det er en stor rød T som passer godt til Toyota. Så er det jo med budskap om å komme seg ut og ta vare på naturen rundt oss, men ennå kunne ha et transportmiddel som er miljøvennlig og som passer til det bilde» – sier Toyota Sørvest-sjefen.

Gjengen fra Toyota Sørvest i en varebil fra Toyota
Gjengen fra Toyota Sørvest i en oransje Toyota

«I tillegg sponser vi lokale klubber som Hinna FK og Vaulen, Bryne fotballklubb og Oilers – Norges beste ishockeyklubb med et fantastisk sponsornettverk. Det er mye tilknytninger som går igjennom selskapene som bidrar til at folk er ute og treffer hverandre.»

«Vi har også talentfulle skiskytter Tore Andre Melberg, OL svømmer Sara Louise Rung og Vindsurfetalentet Helle Oppedal med på laget. Stor stas å ha så mye flinke folk i regionen» sier Oftedal.

«De som har utenlandske eiere og/eller ikke er fra lokalområdet vårt har nok ikke like mye lidenskap for lokalområdene våre», mener Toyota Sørvest-sjefen.
«Det er et  sterkt argument for hvorfor folk bør kjøpe bil lokalt og ikke alltid jage den aller billigste prisen. Hvis alle gjør det så tror jeg de aller fleste arbeidsplasser og lokale organisasjoner  vil stoppe opp lokalt. Vi ønsker å være en nøkkelbedrift for at samfunnet rundt oss har det best mulig»

«De som har utenlandske eiere eller drifter fra utlandet
har ikke et like sterkt forhold til lokalområdene våre»
– Jan Trzos-Oftedal

Om Toyota Sørvest

Toyota Sørvest dekker Stavanger, Sandnes og Jæren, og de åpner ny butikk i Bryne påsken 2021. «Da har vi solidifisert området vårt» sier Jan Trzos-Oftedal i Toyota Sørvest. Han forteller videre at de bruker mye ressurser for å holde lokalområder glade og fornøyde. De ønsker at dette skal være en plass å blomstre, og velger å støtte opp om de som gjør godt arbeid.

Se aktuelle kampanjer fra Toyota Sørvest her.

Les mer om miljøengasjementet til Toyota her.