Stadig flere velger bysykkel: «Jeg elsker friheten det gir meg»

På to hjul: Alessandro Caselli-Helgeland har fått øynene opp for Kolumbus’ bysykler.

For Alessandro (33) er det blitt en selvfølge å bruke bysykkelen når han skal fra A til B. – Den gir meg fleksibilitet og mosjon i hverdagen.

Alle foto: Ole Laget

En hvit og grønn elsykkel triller langs en åker på Ullandhaug. Bak styret sitter Alessandro Caselli-Helgeland (33), som er på vei til universitetet. Som vanlig bruker han Kolumbus’ bysykkel til å komme seg dit.

Suser av gårde: Alessandro bruker så å si alltid bysykkelen, uansett hvor han skal.

– Det er mange grunner til at jeg foretrekker bysykkelen, sier 33-åringen, som snart fullfører sykepleierstudiet på Universitetet i Stavanger.

– Jeg liker å føle meg fri og frank. Bysykkelen lar meg være impulsiv og fleksibel – noe som passer hverdagen min veldig bra. Jeg er aktiv og trives med å være på farten, og de fleste dagene er ikke helt planlagte, forteller studenten.

At han slipper å vente på bussen, setter han også pris på.

Flere gevinster: Mer bevegelse i hverdagen gjør noe med formen og humøret, forteller Alessandro.

– Turen begynner når det passer meg.

Små grep bedrer helsen
Da Alessandro begynte å bruke sykkel som transportmiddel for et par år siden, kjente han hvordan bakkene gradvis føltes lettere. Det motiverte ham til å fortsette å ta små valg i hverdagen som gjør godt for helsen.

– Det kan være å velge sykkel framfor buss eller bil, eller å ta trappa framfor heis. I tillegg liker jeg friluftsliv og tror det har store positive ringvirkninger å være utendørs. Jeg kjenner at disse grepene ikke bare gjør godt for den fysiske formen, men også for den mentale helsen. Det gjør noe med humøret å få opp pulsen ute i naturen, sier han.

– Og så liker jeg litt fart og spenning. Det får jeg med bysykkelen i nedoverbakker, legger han smilende til.

På egne ben: Alessandro velger Kolumbus fremfor bil – ikke minst av økonomiske årsaker.

Med bysykkelen kommer han seg enkelt dit han skal, enten det er fra hjemmet på Madlakrossen, vennene i sentrum eller forelesningene på universitetet.

Bil har han aldri eid, og han har heller ingen planer om å kjøpe det – selv ikke når han begynner i jobb.

– Det ville vært veldig mye dyrere med egen bil, og det fører også med seg mange forpliktelser og mye ansvar. Veldig ofte går det like raskt, eller til og med raskere, å bruke bysykkel. Bil er rett og slett ikke nødvendig for meg.

Erstatter tusenvis av bilturer
Alessandro er på ingen måte alene om å omfavne Kolumbus’ bysykler. Sykkelansvarlig i Kolumbus, Randi Markvardsen, kan fortelle om en betydelig vekst i bruken de siste årene.

– I 2021 og 2022 har vi hatt en økning på henholdsvis 80 prosent og 66 prosent. Til nå i år er økningen på sju prosent, sier hun. I dag er det totalt 750 bysykler i flåten, fordelt på 180 ladestasjoner, som betjener 12 kommuner i Rogaland. Kolumbus jobber hele tiden med å bygge ut ordningen, slik at enda flere kan benytte seg av syklene uten å måtte gå for langt.

Endestasjonen: Etter bruk kan han parkere bysykkelen i en av de 180 ulike ladestasjonene som er plassert rundt omkring i Rogaland.

– Vi får stadig henvendelser fra innbyggere, bedrifter eller organisasjoner som har ønsker om plassering. Vi jobber også tett sammen med kommunene.

Hvor de ender opp med å plassere ladestasjonene, avhenger til syvende og sist av effekten det vil ha på bilkjøringen.

– Vi spør oss alltid: Erstatter denne ladestasjonen bilturer?

En undersøkelse som Kolumbus gjorde for to år siden, viste at bysyklene erstatter mellom 10 000 og 15 000 bilturer i måneden – og tallet er trolig enda høyere nå, i takt med at bruken har økt.

– Så vi vet at det virker, sier Markvardsen.

Slik fungerer Kolumbus’ bysykkel

  • Last ned Kolumbus Billett-appen og velg «Bysykkel» i menyen.
  • Du kan låse opp en sykkel om du a) har en gyldig billett i appen eller b) betaler ti kroner.
  • Bruker du sykkelen i mer enn 15 minutter med en gyldig billett, betaler du én krone i minuttet etter det første kvarteret. Låser du opp sykkelen for ti kroner uten billett, koster det én krone i minuttet fra første minutt.
  • Jobber du i en HjemJobbHjem-bedrift, kan du bruke sykkelen kostnadsfritt i én time, selv uten gyldig billett.
  • Skal du sette fra deg sykkelen en liten stund, kan du låse den ved hjelp av appen.
  • Er du helt ferdig med sykkelen, parkerer du den i en ladestasjon. Er ladestasjonen full, kan du sette sykkelen like ved ladestasjonen og avslutte turen i appen.
  • Må du forlate sykkelen langt fra en ladestasjon, kan du låse den og deretter avslutte turen i appen. Det koster deg 200 kroner.
  • Du kan bruke sykkelen i tolv timer om gangen, i hele Rogaland.

7 gode grunner til å sykle oftere

  1. Det er praktisk: Med sykkelen som fremkomstmiddel vet du at du vil rekke frem i tide. Stort sett er det veldig lett å beregne reisetiden – i motsetning til i biltrafikken.
  2. Det er bra for kroppen: Sykling er helsefremmende uansett om det er trening eller transport. Studier viser at sykling reduserer risikoen for overvekt, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes.
  3. Det er to fluer i en smekk: Mange synes det er vanskelig å finne tid til å trene. Tar du sykkelen til jobben eller studier, får du unnagjort mosjonen nesten uten at du merker det. Litt ekstra bevegelse hver dag blir mye over tid!
  4. Det gjør underverker for lommeboka: Å sykle er billig, både for deg og for samfunnet. Helsedirektoratet har beregnet at å sykle gir en helsegevinst for samfunnet på hele 22 kroner per kilometer!
  5. Det gir godt humør: Å sykle gir frisk luft og en deilig frihetsfølelse – i tillegg er det lite som slår følelsen av å suse forbi en stillestående bilkø!
  6. Det er bærekraftig: Å ta i bruk sykkelen bidrar til et bedre og tryggere nærmiljø. Sykkelen lager ikke støy, den skaper bedre plass i trafikken og forurenser ikke.
  7. Det gir økt energi: Ved å sykle kommer du tettere på natur, by og folk, som stimulerer sanseinntrykkene. Den friske luften skjerper hjernen og gir energi.

 

Annonsørinnhold: Kolumbus AS