Sykle hele året? 7 tips for å komme i gang

Stadig flere sykler hele året. Det er det gode grunner til.
Tekst: Dagsavisen MER
Foto: Oslo kommune

Det er lett å tenke at sykling på vinteren kun er for de aller mest ihuga entusiastene. Men Oslo kommune har de siste årene gjort mange tiltak for å gjøre det enklere å velge sykkelen hele året og med noen raske grep blir du klar for vintersesongen.

Undersøkelser viser at mange får seg en aha-opplevelse når de prøver vintersykling for første gang. Og for mange venter det rikelig med belønninger: bedre samvittighet, bedre råd, bedre tid og bedre form.

Spar tid og penger

Du slipper fint unna med noen få tusenlapper for en ny sykkel. Det beste er å kjøpe i vinterhalvåret da mange sportsbutikker har fjorårets sykler på lager som de skal selge ut før de nye vårmodellene kommer inn.

Det finnes også et enormt bruktmarked der du kan finne kupp som er tilpasset de fleste lommebokstørrelser. Mange sykkelverksteder fører også brukte sykler som er kontrollert og satt i stand av proffer før de selges. Her har du den ekstra tryggheten i at sykkelen er gått over av fagfolk og slitte deler er byttet.

En god sykkel varer i mange år uten andre kostnader enn å bytte slitedeler. Når man sammenlikner med andre transportmidler i byen kommer sykkelen svært godt ut:

– For et Ruter månedskort er prisen 9540,- for et helt år.
– For en småbil er den reelle prisen over 50.000,- for et år, avhengig av bruk og parkering.

De aller fleste vil altså spare gode penger på å sykle hele året. Oslo kommune har også en mengde tilskuddsordninger til bedrifter, borettslag og privatpersoner som ønsker å tilrettelegge for sykkel.

Når det kommer til tidsbesparelsen har vi sammenliknet reisetider mellom et knippe holdeplasser i Oslo på Google Maps.

Her er det vi fant:

Eksempel                          Kollektiv    Sykkel
Torshov– Oslo S              18 min         9 min
Ullern – Vika                    25 min       17 min
Bryn – Vålerenga            18 min         9 min
St.Hansh. – Gamlebyen 29 min       15 min
Frogner – Stortinget       16 min         9 min
Slemdal – Nydalen          28 min       19 min

Kilde: Google Maps

I tillegg kommer tiden du bruker til og fra holdeplass og eventuell ventetid. Om du sparer 12 minutter hver vei på å sykle tilsvarer det nesten fire døgn i året. De fleste kan vel være enig i at dette er tid som kommer godt med i hverdagen. Trekker du fra timene du slipper å bruke på tredemølla, har du enda mer tid til overs.

Store deler av vinterhalvåret er det snittemperaturer på plussiden og Oslo kommune måker 120 km sykkelveier senest èn time etter at det har falt 3 cm snø. Dette betyr gode forhold for syklister.

Nysgjerrig? Her har Oslo kommune samlet informasjon om sykling med anbefalinger, råd og tilskudd.

Å sykle på vinterføre er ikke noe problem med piggdekk.

7 tips for å komme i gang

  • Velg riktig rute
    Sykkelveinettet i Oslo er på over 250 km. Du kan selvsagt sykle andre steder enn de som er spesielt tilrettelagt for sykkel, men vi anbefaler å bruke Oslo kommunes kart for å finne ruter som er sammenhengende og trygge. Store deler av sykkelveinettet blir også prioritert for brøyting. Her finner du informasjon om de prioriterte sykkelveiene på vinteren.

    Oversikt over sykkelruter i Oslo
    Fra Google Maps: Oslo Kommunes anbefalte ruter for syklende

     

  • Kle deg etter været
    Det er sjelden svært lave temperaturer og store snømengder i hovedstaden, noe som gjør at sykling er et godt alternativ det aller meste av tiden. Ull innerst og værtett ytterst fungerer bra i kulda. Mange bruker også varme setetrekk og håndvarmere (muffer) på ekstra kalde dager.
  • Piggdekk
    I de fleste forhold går det fint med litt myke, tykke dekk, men blir det snø eller isdekke anbefales piggdekk. Du kan kjøpe piggdekk i sportsbutikker eller sykkelverksteder fra noen få hundrelapper helt opp til et par tusen. Du trenger selvsagt ikke de aller råeste dekkene for å komme deg fra A til B så lenge B ikke ligger midt i Nordmarka. Hør med din lokale sportsbutikk om hva som passer for deg og din sykkel. Her finner du informasjon om tilskudd til piggdekk.
  • Riktig sykkel
    De fleste sykler fungerer godt om vinteren, men med snø, is eller slaps fungerer smale dekk ganske dårlig. Altså bør du parkere landeveissykkelen på vinteren og gå for en hybridsykkel, terrengsykkel el.
  • El-sykkel
    På vinteren er el-sykkelen en superstjerne for da slipper du å bli svett. Det er også deilig å få drahjelp på krevende føre og ikke minst i oppoverbakken fra sentrum. Husk bare at batteritiden går litt ned når gradestokken lurer seg under 0°C, så det er greit å lade når du er hjemme igjen.
  • Snakk med sjefen eller styreformann i borettslaget
    Oslo kommune tilbyr en rekke tilskudd til bedrifter og borettslag som ønsker å gjøre det enklere å velge sykkelen. Tilskudd til sykkelservice, sykkelparkering,  ladestasjon for el-sykler og innkjøpskompensasjon for lastesykler er blant noen av tiltakene som man kan søke om. Her finner du oversikten fra Klimaetaten.
  • Sikkerheten er viktigst
    Sørg for at sykkelen din er klar for bruk før du bruker den (gjelder også sommerstid).

Sjekkliste teknikk og sikkerhet:

  • Piggdekk. Flere pigger gir bedre feste, men gjør det også tyngre å sykle. For bysykling anbefaler vi dekk med over 240 pigger.
  • Husk lys og refleks! Det er ikke bare en god idè å se og bli sett, det er også påbudt!
  • Husk hjelm (med lue eller buff under hjelmen). Det er ikke påbudt, men som myk trafikant kan det være lurt likevel.
  • Sjekk at dekk, gir og bremser er i god stand. Dette er deler som må byttes når de er slitt. Hvis du synes det er vanskelig med teknisk vedlikehold kan du ta turen innom et av sykkelverkstedene i bydelen din.
  • Vask sykkelen når den er møkkete, da varer den lenger. Du kommer langt med klut og lunkent såpevann. Husk å smøre kjedet med olje etter vask og unngå å ta med våt sykkel rett ut i kulda.
  • Skjermer er lurt i slaps og regnvær. Det er alltid nedtur å komme møkkete på morgenmøte.

For å hjelpe deg å komme i gang har Oslo kommune laget denne siden.

Er du fortsatt ikke helt overbevist kan du lese om Merethe som prøvde seg som helårssyklist for første gang i fjor, samt Oslo kommunes undersøkelse blant Oslos vintersyklister.